mandag, februar 19, 2007

Velocity et glimrende tool

Ja så er jeg tilbage fra ferie og meget spændt på at opleve hvorledes det er gået med mit produkt mens jeg har været væk. Inden jeg forlod teamet var det rimelig klart hvilke items der skulle laves og hvorledes sammenhængen mellem dem var. Teamet commitede og alt var fryd og gammen :) Okay tilbage. For det første er der lavet om på min prioritering og fjernet ting fra den commitede produktbacklog. For det andet går det laaaaannggsomt, men det er jo fair nok da teamet ikke har de nødvendige kompetencer og det ligesom ikke er gået op for nogen endnu.
Jeg fik lige lavet et meget simpelt regnestykke med hensyn til velocity fra den foregående sprint.
Oprindelig ETC - slut ETC - divideret med antal dage. Det giver en hastighed pr. dag sammenholdt med så meget er der lavet.
Det giver en velocity som godt nok har nogle enhedsproblemer men viser meget tydeligt at med den aktuelle hastighed går det ikke. Det være sig om man benytter ideal eng.days, vingummi, stories etc. som backlog item enhed. Vi har ikke rigtig været dygtige nok til at estimere oprindelig kompleksitet så det eneste der er at arbejde med er de oprindelige tidsestimater og så sammenholde med det sidste. Jeg tror jeg vil introducere nogle kompleksitetsenheder eller noget. Problemet er at vores domæne er meget ukendt og det er lidt svært at etablere en fornuftig enhed.
Vorom al ting er så viser denne meget simple beregning sig at være et glimrende værktøj til at vise potentielle problemer som burndown'en også viser. I morgen skal jeg lave noget trends etc. samt enhedstrylleri måske ...
bliver interessant.