tirsdag, november 28, 2006

Hvordan går det?

tja
Nu ruller projektet. Det er interessant at se hvorledes man kan få entutiasme ud af folk ved at give dem mulighed for at påvirke. Projektet laver snart en transition off-shore og her er et dejligt billed som kan varme en grå novemberdag. Jeg håber virkelig at der er wireless adgang til I-nettet :)
Nu har vi kørt en måneds tid og vi har fået lavet en masse ting. Vi har bl.a. fået adgang til nogle af IBM's eclipse udviklere så der er håb for projektet.
Nu tror jeg dog at det er ved at være på tide med en opfrisker til Scrum. Vi kører de daglige scrums, men opfølgningen med hensyn til sprints og etc'er har det ikke så godt. Der skal strammes lidt op. Jeg tror en af grundene til at det ikke bruges så godt er at produkt backloggen ikke er i så god en stand som den kan være. Derudover mangler der også noget facilitering som jeg desværre ikke har været i stand til at give. Og så forfalder man meget nemt til gamle vaner. Men tilgengæld så virker det som om min prædiken i organisationen er ved at skabe lydhørhed for en forandring af arbejdsformer i it afdelingen.
jeg var i øvrigt på et IBM kursus der omhandlede OOA/D the RUP way. Udover at underviseren ikke var den bedste jeg har oplevet var det rart lige at få opfrisket sin UML og se at man faktisk godt kan bruge det :)
Det har dog også haft som konsekvens at jeg er begyndt at stille nogle UML krav til vores projekt. Dog har jeg det stadigvæk sådan med RUP'en at dens store fokus på roller er lige i overkanten. Jeg har dog fået læst lidt op på mine foredomme vedrørende RUP og kan se at der er agile support.
Er iøvrigt lige gået i gang med en bog om hvorledes man leder Agile projekter. Det er interessant læsning.
Et vigtigt element som det er rart at få opdateret er det store produktfokus og brugen af iterationer. Enhver iteration skal afsluttes med et produkt. Det er vigtigt for at bevare energien i projektet. Det er nemt at glemme. Jeg tror at jeg skal være mere obs på det og tage noget mere styring så mine outsourcing venner kan se lyset.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Wolle

Dejligt at se en dansk blogger med interesse for agile, scrum, lean osv.

Jeg skriver om beslægtede emner på Ative at Work. Kom og blog med ;-)

mvh
Martin

5:21 PM  

Send en kommentar

<< Home