torsdag, september 28, 2006

Yes sir

Hejsan så kører vi. Holdt lige en scrum intro til "Den Store Projektleder". DSP'en ville have den for sig selv inden vi ruller ud så formålet for mig var naturligvis at sælge budskabet. Og det er først og fremmest for at få lov til præsentere for "Mini projektlederne" så de også kan se lyset (bliver større udfordring fordi de kommer til at opleve at deres magt fjernes) men det klarer vi nok også. Nå - tilbage til præsentationen:
DSP'en startede med at præsentere sine problemer. Mens han ridsede op måtte jeg simpelthen klappe i mine små hænder. For sjældent har jeg lavet en præsentation som er så tæt på at præsentere en løsning uden at kende alle problemerne på forhånd. På den anden side kan man selvfølgelig lige sige at problemerne med store plandrevne projekter ligesom ikke er så svære at gennemskue. Specielt ikke i en stafet orienteret organisation hvor vi ligger i feltet anarchy eller mere præcist "Massic avoidance" fra Ralph Stacey kompleksitets analyse model.
Nå men anyway Manden købte Scrum. Ville endda starte en pilot stort set med det samme på et lille projekt. Derudover skal jeg sælge møget til "Mini projektlederne" og forsøge at facilitere en lille diskussion.
Målet med dette salgsmøde må være følgende:
1) Få skabt begejstring hos min. 75% af mini projektlederne.
2) Få skabt basis for at jeg skal facilitere efterfølgende diskussioner
3) Få sat mig selv på banen som "Scrum evangelisten".
Det bliver interessant.
Det er sgu sjovt. Det er der her jeg kan. Skabe begejstring for ting :)