fredag, september 15, 2006

Symptomer på en nedbrudt proces. Der kom LEAN igen

Er ved at forsøge at finde symptomer på en proces med fejl i eller nærmere bestemt en proces der er brudt sammen. Prøver at formulere symptomerne så scrum kan løse dem :)

Venter du ofte på at få lov til at gøre noget?
Venter du på at modtage et svar der får dig videre?
Er det svært at få adgang til ressourcerne?
Er det svært at føle ansvar for opgaverne?
Er det svært at måle fremdrift?
Bruger du for meget tid på at skifte mellem opgaver?
Er det uklart hvem der gør hvad?
Spilder du tiden på at finde ud af hvem der gør hvad og så få dem til at vedkende sig ansvar?
Har I brug for produktivitetsforbedringer?
Spilder du tid på at give statusrapporter, holde statusmøder etc. til ledelsen som ikke bidrager til at skabe produktet?
Er du fløjtende ligeglad med hvad der sker?
Er der en mistroskultur eller er vi en lærende organisation?

KSMF eller kom selv med flere.
Det lyder meget som oplagte kandidater for en LEAN optimering? Det handler altså om følgende
Hvad har dette at gøre med at levere software? -- I LEAN termer undgå muda :)
Samtidig handler Scrum (og de andre agile "metoder") om at tro på det enkelte individ og dets kompetencer. Det gør det jo også i LEAN (se tidligere indlæg "mandag morgen surhed - eller ingen muda til mig ").