tirsdag, april 17, 2007

Lidt retrospektiv

Ja så har jeg været hjemme i dannevang i 1 1/2 uge efter at have vendt op og ned på nogle filipineres arbejdsliv og metode. Det er ikke gået som jeg havde håbet men jeg er nok lidt for ambitiøs.
Til gengæld er det en rar tanke at have fået forandret 15-20 mennesker fra at være nok-sagte Yes sir vandfaldsfolk til rent faktisk at arbejde iterativt, stille kritiske spørgsmål (ikke så mange som jeg gerne så), og til at håndtere usikkerhed lidt mere kritisk.
Det er altid svært at vurdere hvor meget indflydelse man har haft og hvor meget man har forandret, men jeg tror dog at der er sket mere med de her udviklere på tre måneder end der vil ske med dem på 1-2 år i deres traditionelle forløb så her skal der kippes lidt med min egen hat. Jeg har gjort en forskel, basta.
Nu er jeg væk og de næste par måneder skal de køre helt uden mig og min "coaching". Jeg skal hellige mig den hellige barsel. Vi er død-heldige i dette land, basta.
Jeg er meget spændt på hvormeget der fortsætter uden mig. Det er altid svært at spå om, da det et eller andet sted ligger i de asiatiske kulturer at føje så man ved aldrig helt hvor meget de tror på og hvor meget der er "skuespil".
Men lad mig se hvormeget der kommer igennem
1) Iterationer
2) fokus på funktionelle enheder. Ting der virker, sashimi
3) Daglig rundesang
4) så så opdatering af ETC, både beregning af etc og opdateringsfrekvens
5) kommunikation mellem team medlemmer
6) Test først som princip (lad os kigge på)
7) Continuous integration
8) Code coverage tools, 100 % Unit test (cirka :))
9) Checkstyle og automatisk kontrol
10) Fokus på kvalitet
11) Brug af eclipse frameworks/API'er istedet for at kode møget selv
12) Brug af en grundlæggende arkitektur
13) Log4j (ja, men det er åbenbart svært)
14) Deklarative løsninger i stedet for at kode selv. Eksempelvis brug af ECore mapninger
15) Brug af forskellige lag / Sub-systemer
16) mere end kun projektledere, der estimere (dog ikke hele teamet)
17) Baniliteter såsom man checker kun ting ind der virker DOH, eksternt byg (se 7), junits skal kunne køre på andres workstations, mere DOH etc.
Det var dog alligevel en sjat så det har måske ikke været helt forgæves.