onsdag, november 28, 2007

Asien og situationsbestemt ledelse - De kan mere end S1

Jeg har lige været på noget kursus noget hvor vi bl.a. kiggede på situationsbestemt ledelse. Den ledelsesstil som benyttedes i Asien var den meget instruerende og lidt støttende (S1). Brugen af scrum og de ting jeg prædikede forsøgte at bevæge ledelsesstillen fra S1 til S4. Enkelte kunne ledes vha. S4 og S3. Der interessante i denne situation er hvorledes min mere støttende ledelsesstil kunne co-eksistere med en organisation hvor S1 er den dominerende måde at styre og lede på. Nogle af de konflikter der optrådte kan forklares vha. denne model, eller ihvertfald give et perspektiv.
Jeg blev lidt provokeret af underviseren da han sagde at alle asiater "elskede" S1 og kun var istand til at modtage denne form for ledelse. Jeg føler, at jeg har set det modsatte ske i Asien så denne fordom holder ikke. Derimod er der en del af deres kultur, hvor man skal se på gruppen i forbindelse med sin ledelse og forsøge at overføre denne ledelsesstil til grupper. Udfordringerne i Asien handler bl.a. om at skabe evnen til at stille spørgsmål og et eller andet sted kræver dette selvtillid. Denne selvtillid kan man opbygge igennem en bevidst brug af gruppen og skabelsen af gruppe helte.